Jaarverslag LCvV 2017 beschikbaar

De Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV) heeft in 2017 in een vijftal geschillen een bindende uitspraak gedaan in een geschil tussen een zorgorganisatie en een cliëntenraad. De geschillen hadden betrekking op de kosten van een zorgabonnement, een besluit tot stoppen met alcoholverkoop, een nieuwe klachtenregeling, opheffing van de lokale cliëntenraad, en een nieuwe structuur voor de medezeggenschap. Bij 2 van de 5 geschillen trok de zorgorganisatie aan het kortste eind. Dat blijkt uit het Jaarverslag van deze Commissie.

De LCvV is bemiddelaar en scheidsrechter bij meningsverschillen tussen cliëntenraden en zorgaanbieders. Zij verricht haar werkzaamheden op grond van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). De LCvV wordt mogelijk gemaakt door verschillende organisaties: ActiZ, GGZ Nederland, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), LOC, het LSR en KansPlus/VraagRaak.

Op de website: www.vertrouwenslieden.nl worden de uitspraken van de commissie in geanonimiseerde vorm gepubliceerd. Tevens bevat de website contactgegevens en algemene informatie over de commissie en haar werkwijze. Er is de mogelijkheid om door middel van een digitaal formulier vragen te stellen. Op de site staan al een aantal veel gestelde vragen met bijbehorende antwoorden.

Jaarverslag LCvV 2017