De zorg wordt beter als je alle perspectieven betrekt

In de december uitgave van de nieuwsmail  Zinnige Zorg Gehandicaptenzorg  van Zorginstituut Nederland is een interview met José Laheij, algemeen bestuurslid van KansPlus gepubliceerd.

In het artikel beantwoordt José Laheij drie vragen:

Wat is zinnige zorg voor u en waarom doet u mee?

Goede zorg begint met goede signalering en het gesprek. Zinnige Zorg – passende zorg vind ik persoonlijk een betere benaming – betekent altijd bijblijven en open staan voor de vraag ‘past de zorg nog?’ Die vraag moeten we blijven stellen. Dat is de kern. Daarbij is het belangrijk om naar alle levensterreinen te kijken. Gezondheid heeft namelijk ook te maken met je veilig voelen, erkenning en waardering krijgen en het hebben van vriendschappen bijvoorbeeld. Richtlijnen kunnen daarbij behulpzaam zijn, maar zijn niet voldoende. Vanuit die invalshoek dragen wij bij aan het Zinnige
Zorg-project. Het perspectief van de persoon met een lichte verstandelijke beperking (lvb) en diens omgeving staat daarbij centraal. De zorg wordt steeds ingewikkelder. Dat raakt ook mensen met een lvb. Veel mensen hebben we niet in beeld, dat is zorgwekkend. Ik geloof in de kracht van samenwerken, op alle terreinen. Daar wordt de zorg beter van.

Vanuit welke rol neem u deel aan Zinnige Zorg? Wie vertegenwoordigt u?

KansPlus is een belangennetwerk dat zich inzet voor een goed leven van de mens met een verstandelijke beperking. We nemen deel aan het Zinnige Zorg-project vanuit het perspectief van de persoon met een verstandelijke beperking én hun naasten. Laten wie die laatste groep niet vergeten, zij weten immers als geen ander waar winst in kwaliteit van leven te behalen is voor hun
familielid. Ook kunnen zij aangeven wat zij zelf willen en kunnen bijdragen. En mede benoemen wat de persoon met lvb zelf kan of wil leren. Zinnige (passende) zorg gaat ook over je weg kunnen vinden in de zorg. De zorg is complex georganiseerd en kent verschillende financieringen. Daar raak je al snel de weg. Daar raak je al snel de weg in kwijt. Ook
hier pleit ik weer voor samenwerking.

Hoe betrekt u uw achterban bij de Zinnige Zorg-projecten?

‘Wij zijn de achterban’. Alle medewerkers bij KansPlus zijn bekend en betrokken bij deze groep. We zijn regionaal georganiseerd. We stellen regelmatig vragen aan onze achterban via de website. De vragen die we stellen zijn concreet. ‘Wat gaat goed?’, ‘Wat gaat mis?’ en ‘Wat kan beter?’. Daar krijgen we altijd veel reacties op en ook onze telefoonlijn geeft inzicht in vraagstukken die er leven. Zo blijven we altijd bij. Ik ben dan ook een groot voorstander van inzet ervaringskennis en -deskundigheid, zowel van de cliënt als de naaste, zij weten als geen ander hoe het werkt. Het
bestuur van KansPlus wil graag een bijdrage leveren door samen in gesprek te gaan en de discussie te voeren vanuit deze perspectieven. Dat vinden we waardevol. We juichen de Zinnige Zorg-trajecten toe. De kracht is dat alle perspectieven aan tafel zitten. Samen kom je verder.

Via de volgende link kunt u het interview en de nieuwsmail lezen.

Nieuwsbrief Gehandicaptenzorg december 2019 nr.2