Actueel - Pagina 21 van 26

Brief aan Kamer: Maak vaart met het verbeteren van digitale toegankelijkheid

De toegankelijkheid van digitale inlogmiddelen van de overheid laat sterk te wensen over. Dit geldt ook voor websites en apps. Mensen met een beperking kunnen daardoor niet zelfstandig gebruik maken van de dienstverlening van de overheid. In een brief aan de Tweede Kamer doet Ieder(in) samen met 10 andere belangenorganisaties, waaronder KansPlus, de oproep om vaart te maken met het verbeteren van de digitale toegankelijkheid.

Op 10 december staat het Algemeen Overleg Digitalisering op de agenda van de Vaste Commissie van het ministerie voor Binnenlandse Zaken. Twee onderwerpen op de agenda zijn van groot belang voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke en/of psychische beperking en ouderen:

  1. Voortgang rond de aanpak Digitale Toegang
  2. Verbeteren Dienstverlening burgers (van website en apps).

KansPlus vraagt vooral aandacht voor een goede regeling voor het machtigen voor wettelijk vertegenwoordigers. We hebben dit onderwerp al verschillende keren aan de orde gesteld. Het machtigen van een wettelijk vertegenwoordiger om gebruik te maken van DigiD is géén optie voor mensen met een ernstig verstandelijke beperking en mensen met bijvoorbeeld dementie. In het regeerakkoord staat daarom, dat er een machtigingsfunctie komt voor wettelijke vertegenwoordigers. De staatssecretaris heeft in 2018 toegezegd dit te regelen. Dit is niet gebeurd. Wettelijk vertegenwoordigers zijn daarom genoodzaakt ‘zichzelf te machtigen’ om een DigiD aan te vragen en te gebruiken en zijn hiermee noodgedwongen in overtreding. Daarom vragen alle organisaties nogmaals dit te regelen.

De volledige brief kunt u hier lezen.

Brief cie BiZa AO Digitalisering 10 december

Kijk ook op https://iederin.nl/brief-aan-kamer-maak-vaart-met-het-verbeteren-van-digitale-toegankelijkheid/ voor het bericht van Ieder(in).

 

 

Lees meer

Congres Cliëntenraden Gehandicaptenzorg groot succes

Zo’n 400 mensen keken vrijdag 4 december naar het congres ‘Kom in beweging!’ voor cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. Het was een bijzondere dag, want het congres was deze keer online.

In de studio was maar een handje vol bezoekers aanwezig. Dagvoorzitter Gijs Wanders nam de kijkers mee door het programma. De dag begon met een gezamenlijke start. Die ging over de nieuwe wet voor cliëntenraden, de Wmcz 2018. Ook was er veel ruimte op de dag voor muziek en sport. De boodschap was: kom in beweging met de nieuwe wet. Maar ook letterlijk kom in beweging. Bewegen is gezond, zeker in deze tijd!

Programma
Na de gezamenlijke start volgden twee rondes met workshops en programma’s. Bezoekers konden kiezen om dieper in te gaan op een onderwerp uit de Wmcz 2018. Dat ging bijvoorbeeld over Contact met de achterban, Lokale medezeggenschap en Inspraak, Ongevraagd advies geven en Toezicht en medezeggenschap. Workshops gingen onder meer over het Instemmingsrecht en de Medezeggenschapsregeling.

Enthousiast was men ook over de filmpjes over het werk van de raad. Bekijk de via de volgende link:  filmpjes over het werk van de cliëntenraad. Er volgde interactieve elementen met vragen aan de mensen thuis. En er werden mooie voorbeelden gedeeld door inbellende gastsprekers en gasten in de studio. Kijk hier hoe het programma eruit zag en wat er allemaal te doen was. De dag sloten we samen af met een gesprek en muziek.

Uitzendingen terugkijken
Heb je de uitzendingen gemist of wil je iets van het programma terugkijken? Dat kan. Klik op het onderdeel dat je wilt terugkijken:

Gezamenlijke start (alles over de nieuwe wet en samen in beweging)  Met Gijs Wanders (dagvoorzitter), Harmke van den Akker (LSR), Ellis Jongerius (LFB), Dickie van de Kaa (KansPlus), Jasper Boele (LSR), David Zilversmit (muziek, Theater Totaal), Tino van de Brink en Talitha van de Hee (sport, RuiterActief).

Programma A: Contact met de achterban Met Gijs Wanders (dagvoorzitter), Harmke van den Akker (LSR), Ellis Jongerius (LFB), Elke Marijnusse (KansPlus), Klaas Visser (’s Heeren Loo), Betsie Pol en Katinka Stapel (Vanboeijen), David Zilversmit (muziek, Theater Totaal), Tino van de Brink en Talitha van de Hee (sport, RuiterActief).

Programma A: Ongevraagd advies geven  Met Gijs Wanders (dagvoorzitter), Harmke van den Akker (LSR), Ellis Jongerius (LFB), Elke Marijnusse (KansPlus), Klaas Visser (’s Heeren Loo), Daniëlle Beentjes (Hartekampgroep), David Zilversmit (muziek, Theater Totaal), Tino van de Brink en Talitha van de Hee (sport, RuiterActief).

Programma B: Lokale medezeggenschap en inspraak Met Martinus Stollenga (Talant), Bert Hakkenbroek (Pluryn), Dickie van de Kaa (KansPlus) en Jasper Boele (LSR).

Programma B: Toezicht en medezeggenschap  Met Ugonia Tijmensen (IGJ), Henk Bakker (De Zijlen), Jaap Zwitser en Dickie van de Kaa (KansPlus).

Gezamenlijke afsluiting Met Gijs Wanders (dagvoorzitter), Harmke van den Akker (LSR), Ellis Jongerius (LFB), Dickie van de Kaa (KansPlus), Jasper Boele (LSR) en David Zilversmit (muziek, Theater Totaal).

Van de workshops zijn geen opnames gemaakt. Dit is gedaan vanuit privacyoverweging voor de bezoekers van het congres die hieraan een actieve bijdrage leverden.

Wie keken er naar het congres?
Gedurende de dag waren er rond de 400 mensen ingelogd voor het congres. Aan de oproep om samen met de cliëntenraad te kijken is door meerdere raden gehoor gegeven. Naast leden van de cliëntenraad keken er ook veel verwanten, vertegenwoordigers en professionals, zoals ondersteuners van de medezeggenschap en beleids- en stafmedewerkers, naar het congres. Vanuit heel Nederland deden mensen mee.

Presentje: spel instemmingsrecht dobbelstenen
Voor iedereen die bij het congres aanwezig was en voor iedereen die het helaas gemist heeft, is hier een digitaal presentje. Het is een spel voor de cliëntenraad dat je zelf kunt uitprinten en in elkaar kunt knutselen. Kijk hier om het spel instemmingsrecht te downloaden.

Volgend jaar weer?
Jazeker! Houdt vrijdag 3 december 2021 alvast vrij in de agenda.

Foto’s van het congres in de studio

 

© Fotograaf: Jan van der Voet

Lees meer

19 november is de Nationale Plasdag

Vandaag is de Nationale Plasdag. Deze dag is een initiatief van de Continentie Stichting Nederland (CSN), waarin zij samenwerken met de Maag Lever Darmstichting  (MLDS).

De MLDS is initiatiefnemer van de Toiletalliantie waarin ook KansPlus sinds 2018 georganiseerd is. Samen met gemeenten, winkeliers en horecaondernemers wil de Toiletalliantie voor voldoende openbare toiletten in Nederland zorgen. Dat wil zeggen: om de 500 meter een toilet in (winkel)centra, drukke voetgangers- en recreatiegebieden en in parken.

Ook voor mensen met een verstandelijke beperking is het belangrijk dat er voldoende, toegankelijke openbare toiletten zijn.

Vandaag is ook het Toiletsymposium, waaraan de organisaties van de Toiletalliantie zullen deelnemen.

Van alle Nederlandse gemeenten heeft slechts één op de zes een volgens hen toereikend beleid op het gebied van toiletten. Nog eens één op de zes heeft wel beleid, maar dat moet worden verbeterd of uitgebreid. Bijna tweederde van de gemeenten heeft dus geen toiletbeleid. Bijna de helft heeft geen zicht op de aanwezigheid van toegankelijke toiletten binnen de gemeente. Dat en meer blijkt uit een onderzoek onder 111 gemeenten, uitgevoerd door de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) en de Continentie Stichting Nederland (CSN).

Op de Nationale Plasdag worden gemeenteraden opgeroepen zich sterk te maken voor een actiegericht toiletbeleid.

Meer weten over de Toiletalliantie en welke gemeentes het meest toiletvriendelijk zijn?

Kijk op https://www.waarkaniknaardewc.nl

Lees meer

Digitale bijeenkomsten KansPlus en ClientondersteuningPLUS over zorg en ondersteuning

  • Vindt u die zorgwetten ook zo ingewikkeld?
  • Wanneer kun je gebruik maken van de Wlz en wanneer niet?
  • Hoe werkt een PGB?
  • Kan ik als familielid voor mijn kind zorgen, als ik minder ga werken?
  • Ik wil een ouderinitiatief opstarten; Hoe zit dat met PGB?
  • Hoe zit het met de Jeugdwet?
  • En de Wmo?
  • En woningaanpassingen?
  • Eigen bijdrage?
  • Welke regels gelden er? Kan de gemeente of zorgkantoor een PGB weigeren?
  • En als mijn kind 18 jaar wordt, wat dan?

Allemaal vragen waar u wellicht graag een antwoord op wil hebben.

Goede informatie is belangrijk
Voor u als ouder* is het dikwijls niet eenvoudig om de juiste zorg en ondersteuning aan te vragen en te krijgen. Het gevoel om van het kastje naar de muur te worden gestuurd, herkent bijna iedereen. Toch zijn er vaak meer mogelijkheden dan u denkt.  (*Met ouder wordt ook verzorger en familie bedoeld.)
Het doel van deze bijeenkomst is dat u beter uw weg kunt vinden en de goede zorg en ondersteuning krijgt waar uw kind behoefte aan heeft.

Digitale bijeenkomsten
Daarom organiseren KansPlus (cliëntenorganisatie) en ClientondersteuningPlus in opdracht van VWS digitale ontmoetingen over de zorgwetten sinds 2015. De informatie wordt gegeven door goed opgeleide medewerkers van KansPlus en ClientondersteuningPlus . Zij zijn werkzaam als cliëntondersteuner en/of mantelzorgmakelaar en hebben veel ervaring in het aanvragen van indicaties, weten veel van de zorgwetten, PGB en andere regelgeving.

Kosten
De bijeenkomsten zijn gratis. De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 15 deelnemers.

Informatie over zorgwetten via link
Voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangt u een link naar een website waarop verschillende filmpjes staan met de uitleg van de zorgwetten. Deze link is een beperkte tijd bruikbaar. U kunt de filmpjes voorafgaand aan de digitale bijeenkomst bekijken en vragen die u wilt stellen op de bijeenkomst al voorbereiden.

Bijeenkomsten
Er zijn bijeenkomsten gepland op verschillende dagen en verschillende tijdstippen.

Datum Tijdstip Aanmelden voor:
Woensdag 25 nov. 2020 19.30 – 21.00 uur 22 november
Vrijdag 27 nov. 2020 09.30 – 11.00 uur 24 november
Maandag 30 nov. 2020 13.30 – 15.00 uur 27 november
Woensdag 9 dec. 2020 09.30 – 11.00 uur 6 december
Dinsdag 8 dec. 2020 13.30 – 15.00 uur 5 december
Donderdag 10 dec. 2020 19.30 – 21.00 uur 7 december
Vrijdag 11 dec. 2020 09.30 – 11.00 uur 8 december
Maandag 14 dec. 2020 13.30 – 15.00 uur 11 december
Dinsdag 15 dec. 2020 09.30 – 11.00 uur 12 december
Donderdag 17 dec. 2020 13.30 – 15.00 uur 14 december

 

Aanmelden
Aanmelden is mogelijk tot 3 dagen ( 72 uur) voordat de bijeenkomst plaats vindt. U kunt zich aanmelden via onderstaande link:

https://vragenlijst.dezorgvraag.nl/zorgwetten2020

Na aanmelding ontvangt u bericht hoe u de filmpjes van te voren kunt bekijken. Ook krijgt u 24 uur van te voren een link om via Teams in te loggen voor de digitale bijeenkomst.

Brochure
Na afloop van de digitale  bijeenkomst ontvangt u de brochure Zorg en ondersteuning sinds 2015 in makkelijk Nederlands via uw kind per post, zodat u later de informatie nog eens rustig kunnen nalezen.

Over ons
KansPlus is een cliëntenorganisatie en belangennetwerk verstandelijk gehandicapten.
ClientondersteuningPLUS  biedt cliëntondersteuning aan en heeft een contract met een groot aantal zorgkantoren. Daarnaast werkt zij voor een aantal gemeenten en is betrokken bij complexe casuïstiek die bijvoorbeeld via VWS wordt doorgezet.

In het kader van het landelijke project Volwaardig leven, worden deze voorlichtingsbijeenkomsten in opdracht van VWS georganiseerd en wordt deze voorlichting gegeven. Meer informatie over het Programma Volwaardig leven vindt u op www.volwaardig-leven.nl

Uitnodiging_zorgwetten_digitale bijeenkomsten

 

Lees meer

Inschrijving congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 4 december

INSCHRIJVEN IS NIET MEER MOGELIJK NA 21 NOVEMBER.

Op vrijdag 4 december is er weer een landelijke dag voor cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. Het wordt een bijzondere dag! Het congres is namelijk een live uitzending die je vanuit huis kunt bekijken. Bijna alsof je een TV-programma kijkt. Kijk je mee?

Thema

De dag staat in het teken van de nieuwe wet voor cliëntenraden. Dat is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018).

Een vraag over de nieuwe wet?

Heeft jullie cliëntenraad een vraag over de nieuwe wet? En willen jullie die tijdens de uitzending stellen via videobellen? Of zelfs via een Vlog? Laat het uiterlijk 19 november weten aan Emiel Dekker van het LSR via e.dekker@hetlsr.nl. Dan komt jullie vraag mogelijk aan bod tijdens de uitzending!

Dagvoorzitter

Gijs Wanders, bekend als journalist, schrijver en presentator van diverse programma’s, waaronder het NOS-journaal.

Voor Wie?

Het congres is voor centrale cliëntenraden, cluster/regioraden, lokale raden, familieverenigingen, cliënten, verwanten, ondersteuners, functionarissen medezeggenschap en ambtelijk secretarissen. Ook beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers, managers/bestuurders gehandicaptenzorg en anderen die zich betrokken voelen bij de medezeggenschap zijn van harte welkom.

Kosten?

Toegang tot het congres is gratis.

Waar?

Online – vanuit je eigen huis. Bekijk hier de uitnodiging met het programma van het congres.
Uitnodiging congres 4 december 2020_def

Aanmelden 

Via deze link of de link in de uitnodiging. Aanmelden kan tot 20 november.

De dag wordt georganiseerd door KansPlus en het LSR. Voor vragen kun je contact opnemen met KansPlus/VraagRaak via 030-2363744 of per email via vraagraak@kansplus.nl.

Lees meer

Ieder(in) is gestart met informatiepunt Wajong

Op 1 januari wordt de vereenvoudiging van de Wajong doorgevoerd. Het is daarom vanaf 30 november niet meer mogelijk om een overstap te maken van de oude Wajong (van voor 2010) naar de Wajong 2010-2015.

Overstappen kan voor werkenden financieel zeer voordelig uitpakken. Het kan leiden tot een aanvulling op je loon uit de Wajong tot het wettelijk minimumloon per maand en dit is vaak (flink) meer dan wat je krijgt als je in deeltijd werkt met de oude Wajong. Als je werkt met een aanvulling van de oude Wajong (voor 2010) en een maatmanwissel hebt, dan is het waarschijnlijk niet lonend om over te stappen. Ook is overstappen niet lonend als je niet werkt of als je wel werkt maar minder verdient dan 20% van het wettelijk minimumloon. Het UWV geeft aan dat je voor 30 november een aanvraag voor de overstap moet indienen.

Om mensen goed te informeren heeft Ieder(in) in opdracht van het ministerie van SZW een informatiepunt in het leven geroepen. Heb je vragen over de veranderingen in de Wajong? Neem contact op met het Informatiepunt Wajong.

Het informatiepunt Wajong is als volgt te bereiken:

Telefoon: 085 – 400 70 22
E-mail: wajong@iederin.nl

Openingstijden:

  • Maandag      10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
  • Dinsdag        10.00 – 12.00 uur en 14.00 -16.00 uur
  • Woensdag    14.00 – 16.00 uur
  • Donderdag   10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
  • Vrijdag          10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur

Bron: www.iederin.nl

Lees meer

KansPlus tekent convenant medisch generalistische zorg voor mensen met een beperking

Medisch generalistische zorg (MGZ) gaat over de zorg die door huisartsen en artsen voor verstandelijk gehandicapten (AVG) geboden wordt aan mensen. In het convenant ‘Randvoorwaarden en facilitering medisch generalistische zorg voor mensen met een beperking’ slaan partijen de handen ineen om de medische zorg voor mensen met een beperking te waarborgen. KansPlus is een van de partijen die het convenant ondertekent.

Door diverse factoren kan goede medische zorg nu niet altijd goed geleverd worden. Denk daarbij aan deskundigheid, werkdruk, arbeidsmarktproblematiek, complexe vragen.

Door ondertekening van dit convenant en de daaruit voortvloeiende acties draagt KansPlus bij  aan het verbeteren van de kwaliteit en de toegankelijkheid van medische zorg. Dit in samenwerking met Ineen, LHV, VGN, NVAVG, ZN, V&VN en Ieder(in).

Belangrijk is dat mensen met een verstandelijke beperking bij een bezoek aan de huisarts voldoende ondersteuning en begeleiding krijgen. KansPlus zal zich hier samen met VGN voor inzetten. Ook zal KansPlus zich inzetten voor voldoende medische kennis en deskundigheid bij zorgmedewerkers. Dit  is essentieel.

KansPlus committeert zich aan de uitvoering van afgesproken acties. Via deze link kunt u de inhoud van het convenant lezen.

De ondertekening van het convenant was het eerste officiële optreden van Harold de Graaf, de nieuwe voorzitter van KansPlus. Namens KansPlus was hij samen met Dickie van de Kaa, directeur KansPlus, aanwezig bij de gezamenlijke ondertekening van het convenant op 29 oktober.

convenant medisch generalistische zorg voor mensen met een beperking

Lees meer

Nieuwe bestuursleden landelijk bestuur KansPlus

In de algemene vergadering van zaterdag 24 oktober zijn drie nieuwe bestuursleden benoemd. Harold de Graaf als voorzitter en Lola Leenes en Lian Roovers als lid van het bestuur. In de vergadering heeft Pouwel van Siepkamp afscheid genomen als voorzitter. Harold de Graaf volgt Pouwel van de Siepkamp op die zich na zijn voorzitterschap als actief lid van de vereniging blijft inzetten. Ook Miriam Zegger heeft afscheid genomen als bestuurslid.

De huidige tijd geeft helaas geen ruimte om elkaar persoonlijk te ontmoeten. De nieuwe bestuurders hopen dat er in de nabije toekomst een mogelijkheid komt. Daarom dit bericht waarin zij zich graag aan u voorstellen.

Harold de Graaf
Helpen van mensen, daar word ik warm van. Ik ben er daarom trots op dat ik vanaf nu als voorzitter van KansPlus mag opkomen voor de belangen van mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben. Het is eervol om in deze prachtige functie een bijdrage te kunnen leveren aan een waardevol leven voor mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten. Ik vind dit van groot maatschappelijk belang en ik ben zeer gemotiveerd om mijn kennis en ervaring in te zetten voor onze leden en de vereniging.

Niet voor en over mensen met een verstandelijke beperking spreken, maar dit doen met hen en hun naasten is een belangrijke uitdaging waar ik me voor zal inzetten. Versterken van de actieve betrokkenheid van leden, groei van de vereniging en maken van heldere keuzes waar de vereniging op in gaat zetten de komende periode zie ik als belangrijke en noodzakelijke opdrachten.

Ik ben Harold de Graaf, 49 jaar en woonachtig in Leiderdorp. Ik heb twee kinderen en een lieve vrouw die hier in het ziekenhuis werkt. In mijn werkzame leven ben ik directeur van Brancheverenging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders. Vanuit een maatschappelijke oriëntatie zet ik mij actief in voor passende zorg- en dienstverlening aan mensen die dat nodig hebben. Hiervoor was ik als manager bij beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland onder meer nauw betrokken bij deskundigheidsbevordering van professionals voor betere zorg aan de patiënt of cliënt.

Deze introductie is natuurlijk veel te kort. Ik spreek dan ook de hoop uit u te mogen ontmoeten bij een werkbezoek in het land of op de volgende algemene ledenvergadering.

Lian Roovers
Ik ben Lian Roovers 56 jaar, moeder van drie waarvan twee met een zorgvraag. De oudste (26) met een ernstige verstandelijke beperking ten gevolge van een stofwisselingsziekte en de jongste 22 met een normale begaafdheid en autisme.
Ik ben al sinds 1998 lid van onze vereniging, eerst VOGG nu KansPlus en sinds 2000 ook als bestuurder bij de afdeling Breda.
In deze tijd van individuele (maatwerk)oplossingen vind ik juist de collectieve belangenbehartiging die KansPlus doet heel erg belangrijk. Gevoed vanuit de praktijk van alledag. Daarom heb ik me aangemeld voor het landelijk bestuur.

Ik hoop zo een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van leven van onze doelgroep, maar ook aan de mensen die om hen heen staan. Dat kan het bestuur niet alleen. Daarvoor is veel input nodig van leden en daar wil ik me voor inzetten in de komende periode.

Lola Leenes
Mijn naam is Lola Leenes, woonachtig in de provincie Friesland. Ik ben de trotse moeder van een dochter en een zoon met een verstandelijke beperking. In februari van dit jaar heb ik afscheid genomen van mijn werkzame leven. Waarvan 16 jaar in het onderwijs en de laatste 25 jaar als maatschappelijk werker, eerst in het algemeen maatschappelijk werk en daarna de afgelopen 20 jaar als bedrijfsmaatschappelijk werker. Tevens was ik in die periode ook werkzaam als Vertrouwenspersoon Ongewenst gedrag en Integriteit en werd ingezet als Traumaopvang bij schokkende gebeurtenissen. Daarnaast heb ik ruim 12 jaar in de OR en COR gezeten en daar verschillende functies in het bestuur bekleed. Mij hierin altijd gerealiseerd dat ik mijn achterban vertegenwoordigde en dat geldt voor mij nu ook als bestuurslid van KansPlus.

Mijn motivatie om bestuurslid bij KansPlus te willen worden ligt voor een deel in het feit dat ik als moeder van een zoon met een verstandelijke beperking belang heb bij een sterke vereniging die opkomt voor mensen met een verstandelijke beperking waar onder andere mijn zoon. Maar daarnaast heb ik een sterke behoefte om voor de kwetsbare mens in de breedste zin van het woord op te willen komen en mij daarvoor in te zetten. En daar past KansPlus, als belangen vereniging voor mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten, helemaal bij. Ik geloof in de kracht van de bundeling van gelijke belangen in een vereniging om op die manier de wensen en behoeftes van onze naasten te verwoorden bij instanties die besluiten over en voor onze kinderen nemen. En hier als gelijkwaardig gesprekspartner in meegenomen te worden en ook invloed op te nemen besluiten te kunnen uitoefenen. De Corona maatregelen zijn hier een goed voorbeeld van. Ik hoop dat er in de nabije toekomst weer de mogelijkheden zullen bestaan om elkaar face to face te kunnen ontmoeten.

U kunt het persbericht dat verstuurd is naar aanleiding van de benoeming van Harold de Graaf als voorzitter van KansPlus hier lezen.

Lees meer

In memoriam mijnheer en mevrouw van Lith

Via Peter van Nijnatten, voorzitter van de ledengroep Rotterdam ontvingen wij het droevige bericht dat op 23 oktober 2020 Riet van Lith – de Milde op 86 jarige leeftijd en een dag later op 24 oktober 2020 haar echtgenoot Frans van Lith op 92 jarige leeftijd zijn overleden.
Het echtpaar van Lith was meer dan 40 jaar als vrijwilliger binnen de ledengroep Rotterdam en zijn voorgangers werkzaam. In 2012 hebben zij beide hiervoor “de Gouden speld van Verdiensten” mogen ontvangen.

KansPlus is het echtpaar de Lith bijzonder erkentelijk voor hun inzet en verdiensten voor KansPlus en daarmee voor mensen met een verstandelijke beperking en wenst de familie en alle andere betrokkenen sterkte met dit dubbele verlies.

Lees meer

Handreiking coronacrisis lokale cliëntenraden gereed

KansPlus stelde de afgelopen maanden samen met het LSR een handreiking op over wat lokale cliënten- en verwantenraden in de gehandicaptenzorg kunnen doen tijdens de coronacrisis. Nu het aantal besmettingen weer omhooggaat en er weer nieuwe maatregelen komen, kan een handreiking u als raad meer dan ooit helpen.

Lokaal meebeslissen

De strengere corona-maatregelen hebben flinke invloed op het dagelijks leven van mensen met een beperking die in een woonlocatie wonen of dagbesteding krijgen. Het is daarom heel belangrijk dat zij en hun naasten op locatieniveau over de maatregelen kunnen meedenken, adviseren en meebeslissen. Zelf, of via de cliënten- en verwantenraad.

Maar: hoe zorg je als lokale cliëntenraad of huiskameroverleg dat je mee kunt beslissen? Wat zijn manieren om veilig te blijven vergaderen in coronatijd? En hoe hou je goed contact met de andere bewoners, zodat je weet wat er bij hen speelt? Al deze vragen en meer beantwoorden we in deze handreiking.

In de handreiking staan onder meer tips en adviezen over:

  • Afspraken maken met de locatiemanager
  • Het toetsen van corona-maatregelen: hoe bewaak je de kwaliteit van leven en geef je advies?
  • Het regelen van hulp en ondersteuning. Bijvoorbeeld bij digitaal vergaderen en het houden van contact met de achterban.

Bestellen & downloaden

U kunt de handreiking vanaf vandaag gratis downloaden. Er is ook een vereenvoudigde versie van de handreiking beschikbaar.

Download hier de Handreiking corona lokale cliëntenraden

Download hier de vereenvoudigde versie Handreiking corona lokale cliëntenraden

Aangesloten raden bij VraagRaak, het steunpunt medezeggenschap van KansPlus en leden van het LSR kunnen daarnaast eenmalig kosteloos een gedrukte versie aanvragen. We sturen u als lid dan per post gratis een papieren exemplaar toe. Fijn om te hebben! Bent u lid en wilt u meerdere gedrukte handreikingen? Dan zijn de kosten € 5,- per stuk, exclusief de verzendkosten.
Stuur een mail naar info@kansplus.nl met uw adresgegevens en het aantal te bestellen exemplaren.

Voor niet-leden in ons relatiebestand vragen we voor de gedrukte versie per stuk een bijdrage van € 7,50 exclusief de kosten voor verzending. Bestel dan via onze webwinkel.

Ook relevant voor anderen

Goed om te weten: de handreiking is niet alleen voor lokale raden, er staan ook zeer bruikbare adviezen in voor centrale cliënten- en verwantenraden, zorgprofessionals en managers.

Lees meer