Algemene vergadering KansPlus

De tweede algemene vergadering van 2019 van KansPlus zal gehouden worden op dinsdag 26 november van 19.00 uur tot 21.00 uur. De zaal is open vanaf 18.30 uur.

De agenda en de vergaderstukken kunt u lezen op https://www.kansplus.nl/leden/ledenvergaderingen/ 

Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via deze link tot 19 november 12.00 uur.

U bent van harte welkom bij:
Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde
De Molen 77
3995 AW Houten

Dit gebouw bevindt zich naast het pand waarin KansPlus gevestigd is.

Wij zien u graag op 26 november!

19 november Wereld Toiletdag: Alkmaar is de meest toiletvriendelijke grote gemeente van 2019

Vandaag is het Wereld Toiletdag. Een dag waarop kansPlus, samen met 12 andere maatschappelijke organisaties verenigd in de Toiletalliantie, aandacht vraagt voor het tekort aan openbare toiletten.

De Maag Lever Darmstichting (MLDS), initiatiefnemer van de Toiletalliantie, heeft samen met de app HogeNood onderzoek gedaan onder de 50 grootste Nederlandse gemeenten naar de meest toiletvriendelijke gemeente. Dit heeft geresulteerd in een ranglijst die Alkmaar aanvoert, op de voet gevolgd door Amersfoort en Leeuwarden. Zij hebben daarmee de meeste openbare en opengestelde toiletten per inwoner.

Het toilettekort is nog te groot ondanks een toename ten opzichte van 2018 van ruim 1.500 toiletten in de app HogeNood (de grootste database van toiletten in Nederland met nu bijna 6.000 toiletten). Bij 189 gemeenten in Nederland is er zelfs helemaal geen toiletbeleid, zo blijkt uit gegevens van de MLDS en de Continentie Stichting NL (ook lid van de Toiletalliantie).

Hierdoor kunnen ruim 2 miljoen buik- en blaaspatiënten, maar ook vrouwen, gehandicapten, ouders met jonge kinderen, dagjesmensen en toeristen niet onbezorgd op pad. Bovendien worden vier op de tien patiënten bij hoge nood weleens geweigerd bij een toilet in winkels, horeca, supermarkten en overheidsgebouwen. Dit met als gevolg dat mensen de deur niet meer uit durven uit angst niet op tijd een toilet te vinden. Stress, schaamte en eenzaamheid vanwege een tekort aan toiletten kan met een goed toiletbeleid gewoon voorkomen worden.

Wie zijn de grote stijgers in de ranglijst?

Alphen aan den Rijn (van positie 41 naar 10), Dordrecht (van positie 43 naar 11) en Arnhem (van positie 33 naar 8) hebben de grootste stappen gemaakt in de ranglijst. Alphen en Dordrecht kregen beide tweeënhalf keer zoveel toiletten in een jaar tijd. In de eerste twee gemeenten kwam de impuls hiervoor van de gemeenteraad, in Arnhem van het Platform Binnenstad.

Leidschendam-Voorburg steeg relatief het hardste met bijna een verdriedubbeling in aantal toiletten: van 8 naar 22 toiletten in de database. Die gemeente werd vorig jaar bij 1Vandaag geconfronteerd met de laatste plek op de ranglijst en beloofde aan het tekort te werken. Daar hebben zij zich dus goed aan gehouden.

Hoe doen de grote steden het?

Amsterdam heeft 74 toiletten aan de database toegevoegd. Dat is de grootste toename in aantallen toiletten van alle grote gemeenten. Toch is de gemeente slechts één plekje gestegen: van 16 naar 15. Dit komt omdat andere gemeenten in aantallen toiletten per inwoner harder gestegen zijn. Rotterdam (van 20 naar 16), Den Haag (van 29 naar 39) en Utrecht (van 23 naar 24) hebben voor de komende jaren geld vrijgemaakt voor meer openbare toiletten in hun stad. In Amsterdam en Utrecht hebben bovendien dit voorjaar de gemeenteraden ingegrepen en opdracht gegeven om de toilettekorten sneller aan te pakken.

 Wie zijn de achterblijvers?

De drie gemeenten die onderaan bungelen zijn Oss, Roosendaal en Nissewaard, waarbij de laatste twee gemeenten er bovendien het afgelopen jaar geen enkel opengesteld toilet bij hebben gekregen. Ook de nummer één van vorig jaar Súdwest-Fryslân kreeg er geen enkel toilet bij en daalde daardoor naar de vijfde plek. De gemeenten Schiedam (van 13 naar 30) Groningen (van 12 naar 28) en Nijmegen (van 19 naar 31) zijn het hardste gedaald in de ranglijst. Zij zijn ingehaald zijn door gemeenten die meer toiletten aan de database hebben toegevoegd.

Gemengde reacties

Bernique Tool, directeur Maag Lever Darm Stichting: “Wij blijven ons onverminderd inzetten om het tekort aan openbare, toegankelijke toiletten onder de aandacht te brengen. Afgelopen jaar hebben we ruim 60 gemeenten, waaronder Alkmaar, Amsterdam en Utrecht, in beweging gekregen om hiermee aan de slag te gaan. Aparte vermelding verdient ook de inzet van onze vrijwilligers. Zo heeft onze ‘toiletambassadeur’ Sandra Gosseling samen met andere vrijwilligers ruim 60 toiletten in Oude IJsselstreek aan de database toegevoegd. Als dit ook een grote gemeente was geweest had deze in één klap bovenaan gestaan. Maar het probleem is daarmee helaas nog niet opgelost: nog teveel gemeenten negeren een toiletbeleid of denken dat het probleem zich vanzelf wel oplost. Onze droom is dat over vijf jaar overal voldoende toiletten zijn en iedereen onbezorgd en opgelucht op pad kan. Het is onverteerbaar dat mensen in een isolement raken vanwege een gebrek aan een zo elementaire basisvoorziening. ”

Hjalmar Duif, mede-eigenaar van App-vise en medebedenker van de app HogeNood: “We zien een steeds grotere stijging van het totaal aantal toiletten in onze app. Dat is goed nieuws! Wel blijven te veel gemeenten vertrouwen op de individuele winkelier of horecaondernemer, terwijl ze zelf het voortouw zouden moeten nemen. Als de gemeenten de regie nemen dan kunnen zij de openstelling van toiletten ook op de lange termijn garanderen.”

De Toiletnorm: iedere 500 meter een toilet

Uit eerder onderzoek van Ecorys, in opdracht van de MLDS, bleek dat een gebrek aan openbare toiletten één op de vier buik- en blaaspatiënten er regelmatig van weerhoudt om de deur uit te gaan. Eén op de drie blijft soms thuis, waarmee de meerderheid zich belemmerd voelt. Die angst blijkt niet ongegrond, want ruim tachtig procent zoekt wel eens tevergeefs naar een openbaar toilet. Meer dan de helft van de patiënten heeft bij aandrang binnen 5 minuten een toilet nodig. Slechts één op de zes patiënten vindt daadwerkelijk een toilet binnen die tijd. Daarom zou er in stadscentra en in verblijfsgebieden als parken om de 500 meter een toegankelijk toilet moeten zijn. Omdat we nog niet kunnen meten of een gemeente aan de Toiletnorm voldoet hebben we in de ranglijst gekeken naar hoeveel inwoners één toilet moet delen: hoe minder inwoners per toilet, hoe hoger een gemeente in de ranglijst staat.

Over de Toiletalliantie

In 2016 startte de MLDS samen met patiëntenverenigingen CCUVN, Stomavereniging, PDSB en SPKS het initiatief ‘waarkaniknaardewc.nl’. Op het platform kunnen gemeenten, horeca en winkeliers informatie vinden waarmee ze aan de slag kunnen in hun eigen omgeving. Inmiddels zijn meerdere maatschappelijke organisaties aangehaakt: Continentie Stichting NL, De Zonnebloem, gehandicaptenkoepel Ieder(in) en belangennetwerk KansPlus, ouderenbonden KBO-PCOB en KBO-Brabant, reizigersorganisatie Rover en Koninklijke NVVH-Vrouwennetwerk. De Toiletalliantie werkt nauw samen met de makers van de HogeNood-app, waar overheden en ondernemers hun toiletlocaties kunnen aanmelden zodat deze voor iedereen vindbaar worden.

Over het onderzoek

HogeNood verzamelt gegevens van openbare en opengestelde toiletten in Nederland. Voor het vierde jaar op rij analyseerden zij deze gegevens rondom Wereldtoiletdag en maakten zij een ranglijst over de toiletvriendelijkheid van de 50 grootste gemeenten. HogeNood gebruikt daarbij de voorlopige cijfers van het CBS voor inwoneraantal van 30 september 2019 en het aantal toiletten in de HogeNood-database op 31 oktober 2019 om het aantal inwoners per toilet te berekenen. Hoe minder inwoners een toilet met elkaar moeten delen, hoe hoger een gemeente op de ranglijst staat. In Alkmaar (nr. 1) delen 1500 inwoners een toilet, maar in Nissewaard (nr. 50) zijn er 6500 inwoners per toilet.

Kijk hier voor een duidelijke infographic met de laatste gegevens over openbare toiletten in Nederland.

FAQ nieuwe donorwet en wilsonbekwaamheid

Op 1 juli 2020 wordt de nieuwe donorwet van kracht. Deze regelt dat iedereen vanaf 18 jaar of ouder in Nederland geregistreerd wordt in het Donorregister voor orgaan- en weefseldonatie na overlijden. Het huidige toestemmingssysteem wordt vervangen door een systeem van Actieve Donorregistratie. De nieuwe donorwet roept veel vragen op bij zorgaanbieders, cliënten en hun verwanten. De Vereniging gehandicapten Nederland (VGN) heeft samen met KansPlus en Ieder(in), in samenwerking met het ministerie van VWS, antwoord gegeven op veel gestelde vragen (FAQ) van zorgorganisaties in de gehandicaptenzorg over de nieuwe donorwet.
Een belangrijk onderwerp dat in de FAQ wordt besproken is de wilsonbekwaamheid van cliënten ten aanzien van donorregistratie. Onderaan dit artikel vindt u een link naar de FAQ.

Inhoud van de FAQ

De FAQ geeft antwoord op 27 veel gestelde vragen. De samenstelling van de vragen is tot stand gekomen op basis van input van leden van de VGN. De FAQ geeft onder andere antwoord op de vraag wanneer de cliënt wilsonbekwaam is ten aanzien van donorregistratie en wie mag bepalen of de cliënt wilsonbekwaam ter zake van donorregistratie is. Daarnaast bevat de FAQ een bijlage met een schematisch overzicht van de positie van de cliënt, de wettelijk vertegenwoordiger en de nabestaanden bij donorregistratie en orgaandonatie.

Meer informatie voor cliënten en verwanten

Naast deze FAQ is er ook www.hoewerktorgaandonatie.nl. Hier legt Steffie uit hoe de nieuwe donorwet werkt voor cliënten en verwanten.

VGN KansPlus Ieder(in) FAQ nieuwe donorwet

 

Congres Volwaardig leven 13 mei 2020

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nodigt je uit voor de tweede editie van het landelijke congres Volwaardig leven op 13 mei 2020 in het NBC te Nieuwegein. Mis het niet!

Op deze inspirerende en interactieve dag deelt minister Hugo de Jonge de eerste resultaten van het programma Volwaardig leven en word je meegenomen in hoe er het komende jaar verder wordt gewerkt aan toekomstbestendige gehandicaptenzorg. Ontmoeten en inspireren staan centraal. Voor alle aanwezige zorgprofessionals, mensen met een beperking en hun naasten is er daarom ruimschoots gelegenheid om verhalen, ervaringen en kennis uit te wisselen. Zo werken we samen aan nóg betere persoonsgerichte gehandicaptenzorg!

Aanmelden en meer informatie via deze link.

Geef een verwenbox cadeau aan een mantelzorger

Update:

Helaas zijn de verwenboxen al vergeven. HandicapNL is bezig om te kijken of ze meer boxen beschikbaar kunnen stellen.
Reacties graag naar HandicapNL. Kijk op https://handicap.nl/gebaar-van-waardering/wachtlijst/

HandicapNL is opnieuw een actie gestart voor honderden mantelzorgers. Mantelzorgers zijn van essentieel belang in het leven van iemand met een handicap. Soms zijn ze de steun en toeverlaat, soms maken ze het leven nét even wat makkelijker, lichter, vrolijker. In elk geval dragen deze mensen, die zich met toewijding en liefde inzetten, bij aan het welzijn en de kwaliteit van leven van iemand met een beperking. HandicapNL wil deze mensen graag in het zonnetje zetten en hen een steuntje in de rug geven. HandicapNL wil in december mensen verrassen met een goed gevulde verwenbox.

Gebaar van waardering

Op 3 december verrassen zij 500 mensen met het Gebaar van waardering. Dit gebaar bestaat uit een vrolijke verwenbox vol lieve en lekkere verrassingen, waarvan een deel door mensen met een beperking is gemaakt. Naast deze mensen in het zonnetje zetten willen ze de mensen die om de mantelzorgers heen staan, bewust maken dat zorgen voor iemand met een beperking zwaar kan zijn en niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Hoe werkt het?

Je kunt een mantelzorger van iemand met een beperking verrassen met een verwenbox door hem of haar aan te melden voor het Gebaar van waardering. Naast ouder of verzorger kan deze mantelzorger natuurlijk ook partner, broer, zus, grootouder of buurvrouw zijn van iemand met een beperking.

Aanmelden kan van 31 oktober tot en met 22 november via https://handicap.nl/gebaar-van-waardering/.

Weet u wat er in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst staat?

De afgelopen jaren zijn er bij het Kennis- en adviescentrum van KansPlus/VraagRaak veel vragen binnengekomen over zorg- en dienstverleningsovereenkomsten in de langdurige zorg. Met name over overeenkomsten die zorgaanbieders afsluiten ten behoeve van zorg in natura (in instelling of thuis).  De vragen gaan over de inhoud van de overeenkomst en over de gevolgde procedures. Door middel van een vragenlijst willen we weten of ook u vragen heeft over de zorg-en dienstverleningsovereenkomst.

Wat is een zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

In een zorg- en dienstverleningsovereenkomst worden verschillende zaken vastgelegd:

  • begin en einde van de zorg- en dienstverlening
  • de gang van zaken rondom het zorgplan
  • het zorgarrangement dat op basis van de indicatie uitgevoerd gaat worden
  • aanvullende zorg
  • diensten speciaal voor de persoon die u vertegenwoordigt en de kosten daarvan.

De zorgkantoren eisen meestal dat er sprake is van een schriftelijke overeenkomst tussen enerzijds de persoon met de beperking/wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde en anderzijds de zorgaanbieder. Uiteraard is het tekenen van een dergelijke overeenkomst een belangrijke zaak, want beide partijen (u en de zorgaanbieder) dienen zich aan de afspraken te houden en kunnen daar op aangesproken worden.

Vaak wordt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst ook kortweg zorgovereenkomst of dienstverleningsovereenkomst genoemd . Ook wordt wel gesproken over contract in plaats van overeenkomst. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de brancheorganisatie waar uw instelling waarschijnlijk bij aangesloten is, gebruikt de officiële term “overeenkomst van zorg- en dienstverlening (Wlz)”. Een link naar het model dat de VGN beschikbaar stelt aan de aangesloten zorgaanbieders vindt u als achtergrondinformatie onderaan dit bericht.

Bij de zorgovereenkomst horen de Algemene Voorwaarden. Deze voorwaarden worden ook wel de kleine lettertjes genoemd. Deze maken uitdrukkelijk deel uit van de zorgovereenkomst, tenzij anders wordt overeen gekomen. In deze voorwaarden worden belangrijke zaken geregeld. Bijvoorbeeld over privacy, het opzeggen van de overeenkomst, aansprakelijkheid. Ook deze vindt u als link onderaan dit bericht.

Waarom een vragenlijst?

KansPlus/VraagRaak wil graag weten of er meer mensen zijn die te maken hebben met problemen die gaan over de zorg- en dienstverleningsovereenkomst. Op basis daarvan kunnen wij onze achterban beter van dienst zijn. Daarnaast kunnen we met de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de koepelorganisatie Ieder(in) in overleg gaan als daar aanleiding voor is. Om de door de VGN gemaakte modelovereenkomst voor de langdurige zorg waar nodig aan te passen.
De meeste zorgaanbieders hanteren die modelovereenkomst geheel of gedeeltelijk. Over het model is echter geen overeenstemming met Ieder(in), KansPlus/VraagRaak en onze landelijke collega-organisatie Sien.

U kunt de vragenlijst invullen via deze link. Voor het invullen van de vragenlijst is het niet nodig om de bijlagen gelezen te hebben.

Ook als uw relatie geen gebruik maakt van zorg op basis van de Wet langdurige zorg kunt u de vragenlijst invullen. U kunt aangeven om welke zorg het gaat. Zorg vanuit de jeugdwet, Wmo of zorgverzekeringswet.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Uw antwoorden zijn vertrouwelijk. In de uitwerking zullen we geen namen van inzenders of instellingen noemen.

190703 VGN Wlz – Modelovereenkomst zorg- dienstverlening juli 2019

190703 VGN Wlz -Model algemene voorwaarden zorg- en dienstverlening juli 2019

 

Nieuwe brochures over de Wet zorg en dwang

Op 1 januari 2020 vervangt de Wet zorg en dwang (Wzd) de Wet BOPZ. De Wzd gaat over onvrijwillige zorg.

Er zijn onlangs diverse nieuwe brochures verschenen over de Wet zorg en dwang.

KansPlus is betrokken geweest bij de ontwikkeling van onder andere de volgende brochures:

Op de website www.dwangindezorg.nl  wordt allerlei informatie over de wet verzameld. Daar kunt u ook de bovengenoemde brochures lezen en gratis downloaden. Er wordt informatie verzameld voor cliënten en vertegenwoordigers en voor instellingen en professionals.

 

Congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 6 december 2019 – schrijf je nu in!

Nieuwe Kansen voor cliëntenraden en zorgaanbieders in 2020

Het is alweer de vierde keer dat we dit congres organiseren voor cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. Het belooft weer een inspirerende dag te worden! Dit keer staat namelijk de nieuwe wet voor cliëntenraden centraal. Dat is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018).

Programma
Het programma van de dag biedt voor elk wat wils. Zo zijn er toegankelijke workshops over verschillende onderwerpen. Daarnaast zijn er ook beleidssessies voor deelnemers die diep op de wetteksten in willen gaan.
Voor de uitnodiging en het hele programma: klik hier
Daarin lees je ook uit welke workshops en beleidssessies je kunt kiezen.

Kosten
De toegang is gratis.
Het congres wordt betaald door het ministerie van VWS.

Voor wie?
Het congres is voor centrale cliëntenraden, cluster/regioraden, lokale raden, familieverenigingen, cliënten, verwanten, ondersteuners, functionarissen medezeggenschap, ambtelijk secretarissen enzovoort. Dit jaar worden ook beleidsmedewerkers en kwaliteitsmedewerkers gehandicaptenzorg speciaal uitgenodigd.

Meer informatie en inschrijven
Schrijf je nu in via deze link: klik hier
Daar vind je ook meer praktische informatie over het congres.

Uitnodiging congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 2019

Een toekomstbestendig ouderinitiatief: hoe doe je dat?

Ouders van een kind met een (verstandelijke, psychische of meervoudige) beperking kunnen zelf een woonvorm opzetten waarin hun kinderen met zorg en ondersteuning kunnen wonen, als alternatief voor een plek in een zorginstelling. De zorg en ondersteuning kopen zij collectief in, met een pgb. Dat noemen we een Ouderinitiatief. Bij PGB-gefinancierde ouderinitiatieven staat de eigen regie centraal. De ouders willen zelf de kwaliteit van de zorg en begeleiding kunnen beoordelen en bewaken.

Maar hoe doe je dat? Wat is er eigenlijk nodig om een ouderinitiatief te starten? En hoe zorg je dat het blijft bestaan? Ook als de ouders er niet meer zijn? Welke problemen kom je tegen, hoe kom je aan bewoners, hoe vind ik een ouderinitiatief? Wie kan je helpen als je een ouderinitiatief wilt opzetten?

Dat zijn vragen die aan de orde komen op het symposium Kwaliteit in Eigen Regie op 16 november 2019, van 10.00 tot 17.00 uur in Tiel.

Het symposium wordt voor en door ouderinitiatieven georganiseerd door WoondroomZorg.
WoondroomZorg bestaat dit jaar 12,5 jaar en wil dat vieren met en voor ouderinitiatieven. Samen met Naar Keuze, KansPlus, Per Saldo, RPSW, de Grasboom, Chapeau Woonkringen , Mijn Eigen Thuis  en een groot aantal ouderinitiatieven is het programma uitgewerkt. Inbreng komt van ouderinitiatieven, de genoemde organisaties, VWS, Clientondersteuning Plus, MEE-Wonen en vele anderen. Deelname is mede dankzij financiële ondersteuning van VWS gratis. Inschrijving via de website Kwaliteit in Eigen Regie.

Informatiebijeenkomsten voor ouderinitiatieven over de Wet zorg en dwang (Wzd)

Op 1 januari 2020 treedt de Wet zorg en dwang in werking. Deze wet vervangt, samen met de Wet verplichte ggz (Wvggz), de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz)

Deze nieuwe wet is ook van toepassing op mensen die thuis wonen of in een ouderinitiatief. De wet geldt ook voor dagbestedingslocaties en logeerhuizen. Uitgangspunt van deze nieuwe wet is dat ieder mens het recht heeft om in vrijheid te leven en om eigen keuzes te maken. Dit geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking of met dementie.

In november 2019 organiseert Naar-Keuze in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport diverse informatiebijeenkomsten voor betrokken ouders, bestuurders van ouderinitiatieven, door het hele land. Aan de hand van een inleiding en de gelegenheid om vragen te stellen leert u wat er voor uw ouderinitiatief zou kunnen veranderen, het op het moment dat de nieuwe wet ingaat en wat uw rol is als bestuurder van een ouderinitiatief. Hoe kunt u zich voorbereiden?

Met een ouderinitiatief wordt bedoeld een woon/dagbesteding of logeerlocatie waar ouders/familie  het initiatief hebben genomen om de locatie te realiseren en daartoe een rechtspersoon hebben opgericht. De vereniging/stichting/coöperatie opgericht door de initiatiefnemers is betrokken bij de invullen van de collectieve zorg en voeren (een deel van) de regie. Er worden nadrukkelijk niet de zorgondernemers bedoeld zoals bv. Thomashuizen, waar een ondernemer het initiatief heeft genomen om een locatie te realiseren.

Na afloop ontvangt u de handreiking Wzd en Ouderinitiatieven, die op dit moment wordt samengesteld.

De volgende data en plaatsen zijn gepland:

  • Maandag 4 november 2019 van 16.00 tot 18.30 uur in Utrecht (inclusief broodjes)
  • Zaterdag 9 november van 10.00 tot 12.00 uur in Zwolle
  • Zaterdag 16 november van 10.00 tot 12.30 in Tiel (maakt deel uit van bijeenkomst over kwaliteit in ouderinitiatieven)
  • Woensdag 20 november van 19.30 tot 22.00 uur in Eindhoven
  • Woensdag 27 november van 19.30 tot 22.00 uur in Vlaardingen

De bijeenkomsten zijn gratis. U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomsten via  het aanmeldformulier. U ontvangt een week van te voren een bevestiging en routebeschrijving. Voor meer informatie over de workshops kunt u contact opnemen met Naar-Keuze via 0481-374589 of via algemeen@naar-keuze.nl .

Aankondiging bijeenkomsten Ouderinitiatieven Wzd