Actueel

Kennisdelen door verwanten als waardevolle bijdrage in onderzoek naar de zorg voor mensen met probleemgedrag

Zorginstituut Nederland doet onderzoek naar ervaringen van verwanten over de zorg die gegeven wordt aan mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag zoals agressie en zelfverwonding. Wat is het onderliggende probleem? De ervarigen van naasten zijn zeer waardevol om de zorg te verbeteren. 

Er zijn drie digitale bijeenkomsten gepland waar maximaal 3 verwanten aan deel kunnen nemen.
De volgende data zijn hiervoor gereserveerd:
18 mei van 13.30 – 15.30 uur en van 19.00 – 21.00
19 mei van 19.00 – 21.00 uur

Aanmelden voor deze bijeenkomsten is niet meer mogelijk. Wij danken iedereen die heeft meegewerkt voor hun medewerking en openhartigheid.

Meer informatie kunt u hier lezen: Uitnodiging KansPlus en Zorginstituut Nederland_1205

Lees meer

Coronacrisis: Advies bezoekregeling gehandicaptenzorg

De gehandicaptenzorg kent veel verschillende woon- en verblijfsvormen. Iedere locatie is anders en cliënten verschillen. In de adviesbezoekregeling gehandicaptenzorg staat een advies aan zorginstellingen hoe met bezoek om te gaan. Het advies is opgesteld door de brancheorganisatie van zorginstellingen (VGN) samen met cliëntenorganisaties, waaronder KansPlus.

De rijksoverheid heeft in samenwerking met LFB en Buro Opaal een brochure gemaakt in begrijpelijke taal over de bezoekregeling in de gehandicaptenzorg tijdens de coronacrisis. De brochure is hier te downloaden.

Voor de psychische en sociale gezondheid is van essentieel belang is dat mensen met een beperking contact kunnen houden met hun (gezins)systeem.

Tegelijkertijd nemen de risico’s op verspreiding van besmetting toe en zijn ingrijpende maatregelen nodig om bewoners, naasten en de medewerkers te beschermen. Deze situatie leidt tot een gezamenlijk standpunt dat weliswaar op dit moment voor de gehandicaptenzorg (nog) géén algemeen tijdelijk verbod op bezoek in wordt gesteld.
We gaan uit van het algemene principe “Nee, tenzij…”

De brancheorganisatie van zorginstellingen gehandicaptenzorg VGN kwam tot de genoemde afweging na overleg met de cliëntenorganisaties Ieder(in), KansPlus, LSR en LFB, alsmede het ministerie van VWS en de NVAVG. Het RIVM adviseerde bij het opstellen van de regeling.

De regeling wordt aangepast als de situatie verandert.

Zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg krijgen het advies om bij berichtgeving over bezoek de volgende uitgangspunten te hanteren:

Gezondheid staat voorop. En wij dragen allemaal bij aan het voorkomen van de verspreiding van het virus.

  • De landelijke (en eventueel lokaal aanvullende) maatregelen blijven leidend.
  • De situatie verschilt per regio. Zo gelden op dit moment in Noord-Brabant en Limburg strengere eisen dan in andere regio’s.
  • Op aanwijzing van het ROAZ, de regionale GGD of GHOR kan het “Nee, tenzij…” beleid later worden aangescherpt. Deze aanwijzing(en) staan niet ter discussie en moeten, hoe pijnlijk wellicht ook, direct worden opgevolgd, in het belang van de gezondheidssituatie in de regio.
  • Omdat er sprake is van een nationale crisis maakt de zorgaanbieder op organisatieniveau de risicoafweging en heeft oog voor de diversiteit aan locaties.
  • Bepaal als aanbieder of bezoekers (verwanten of andere cruciale personen) toegelaten worden op zorglocaties.
  • Als op een locatie corona is vastgesteld, geldt hoe dan ook een bezoekverbod.
  • Informeer alle ouders/verwanten en cruciale personen over bezoekbeleid.
  • Communiceer in passende, eenvoudige, begrijpelijke taal.
  • Vraag bezoekers om contact zoveel mogelijk via digitale kanalen te organiseren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van videobellen of Whatsapp.
  • Waak er voor dat elk risicoprofiel is gebaseerd op zowel het medische, als het psychisch/sociaal-emotionele functioneren van de cliënt.
  • Toon begrip voor elk gedrag en emotionele uitlatingen onder betrokkenen.
  • Vraag voortdurend aandacht voor de juist hygiënemaatregelen.
  • Geef alle betrokkenen het advies om zo min mogelijk reisbewegingen maken.

“Nee, tenzij…” beleid

Iedere locatie is anders. Het uitgangspunt is dat de zorgaanbieder op basis van een risicoafweging eigen beleid formuleert voor de locaties. Daarbij geldt een “Nee, tenzij…” beleid. Dit betekent dat er geen bezoek mogelijk is, tenzij het contact met de familie/ vrijwilliger van essentieel belang is voor de cliënt. Bijvoorbeeld omdat deze actief betrokken is bij de dagelijkse zorgverlening, of omdat het voor het emotioneel/ psychisch welzijn van de cliënt belangrijk is dat er contact is met de verwant belangrijke andere (lees cruciale persoon). Dan is het een overweging hen te benaderen als ‘zorgmedewerker’. Uiteraard indien zij klachtenvrij zijn.

Geen bezoek ontvangen tenzij noodzakelijk:

  • Alleen medewerkers en cruciale personen (verwant, vrijwilliger) mogen naar binnen.
  • Cruciale personen zijn mensen (veelal verwant) die nodig zijn voor de continuïteit van de zorg en de dienstverlening of voor het emotioneel/psychisch welzijn van de cliënt erg belangrijk zijn.
  • Een cruciale persoon moet klachtenvrij zijn.
  • Per dag 1 bezoeker per client en maximaal 1 uur.
  • Bezoekers blijft op 1,5 meter afstand van cliënten en zorgmedewerkers.
  • Bezoekers wassen hun handen bij binnenkomst én bij vertrek.
  • De dagelijkse bezoeker vermijdt gemeenschappelijke ruimtes. Er is alleen contact in de eigen ruimte of bijvoorbeeld buiten afspreken, om te gaan wandelen met minimale afstand van 1.5 meter.
  • Als de familie/wettelijke vertegenwoordigers een cliënt die in een instelling woont wil ophalen om voor een periode naar huis te gaan, blijft die cliënt bij zijn familie tot de bezoekersregeling is opgeheven.
  • Voor jeugdigen in jeugdhulpinstellingen gelden deze uitgangspunten ook.

We zijn ons ervan bewust hoe ingrijpend de Corona crisis ingrijpt op de kwaliteit van leven. We moeten doen wat nodig is om verspreiding van het virus te voorkomen en de gezondheid van bewoners, naasten en medewerkers te beschermen en bevorderen. Ons wacht een zware opgave de komende tijd. We houden dit alleen vol als we het samen doen en oog hebben voor elkaar.

Bezoekregeling VGN 2303

P1-Coronavirus-en-bezoek-in-de-gehandicaptenzorg

 

Lees meer

KansPlus zoekt nieuwe bestuursleden voor het landelijk bestuur

KansPlus zoekt leden voor het Landelijk Bestuur die vormgeven aan een dynamische belangenorganisatie die de kwaliteit van leven van mensen met een verstandelijke beperking voorop stelt.

KansPlus wil meer zijn dan zo maar een vereniging. Door middel van afspraken en afstemming met ledengroepen, cliëntenraden, familieverenigingen en andere organisaties in de zorg geven we inhoud aan onze opdracht van belangenbehartiging en individuele dienstverlening. Leden van KansPlus zijn het fundament van de vereniging. Ook het betrekken van andere groepen en verenigingen bij onze activiteiten vinden wij belangrijk.

De leden van het Landelijk Bestuur steken zelf de handen uit de mouwen, ondersteund door een professioneel bureau met een directeur. Dat vraagt dus om kennis van de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en ook om bestuurlijk inzicht en handigheid. Bovendien vraagt het om beschikbaarheid je in te zetten, de KansPlus visie uit te dragen en om op bijeenkomsten een inbreng te hebben.

Het Landelijk Bestuur telt nu 4 leden. We streven naar totaal 7 leden. We zijn op zoek naar nieuwe bestuursleden ter vervanging van zittende leden en om het huidige bestuur uit te breiden.

Benieuwd wat voor bestuursleden wij zoeken? Hierna volgt een korte beschrijving van de functies.

Voorzitter

Deze is het boegbeeld van KansPlus en is bij voorkeur een ervaringsdeskundige als verwant van een persoon met een verstandelijke beperking. De voorzitter weet wat leiderschap is van een organisatie. En kan leden en bestuursleden inspireren om zich in te zetten voor KansPlus. Veranderen en vernieuwen hoort daarbij als dat nodig is.

Een goed extern netwerk in de langdurige zorg is een pre. Maar ook om kunnen gaan met de verschillende groepen binnen het netwerk hoort er bij.
Verder is een goed werkgeverschap voor de bureaumedewerkers een vereiste, waarbij er sprake is van een goede samenwerking en verstandhouding met de directeur.

Bestuursleden:

  • die bekend zijn met zowel de inhoud van de zorg als met de wet- en regelgeving.
  • die kennis hebben van werk- en inkomen en maatschappelijke ondersteuning voor mensen met een beperking.
  • die een netwerk bij andere cliëntenorganisaties en zorgaanbieders hebben is een pre
  • die ervoor zorgen dat onze manier van werken, organiseren en communiceren is zoals de huidige tijd vraagt

Heb je belangstelling voor één van de functies? 

Wij maken graag kennis met je. Neem contact met Dickie van de Kaa, directeur van KansPlus via d.vandekaa@kansplus.nl of 030 2363744.

kansplus_advertentiebestuursleden_03032020

 

Lees meer

Informatie over de KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)

Deze bijeenkomst is geannuleerd. Op een later moment volgt nieuwe informatie.

De Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KOCZ) is ingesteld door de brancheorganisaties ActiZ en VGN, samen met cliënten- organisaties Ieder(in), KansPlus, LOC Waardevolle Zorg en het LSR.
De KCOZ is er voor klachten over de Wet zorg en dwang en heeft sinds februari 2020 ook een eigen website: www.kcoz.nl.

De KCOZ beoordeelt klachten over onderwerpen die in de Wet zorg en dwang worden genoemd. Zorgorganisaties uit de ouderenzorg, thuiszorg en gehandicaptenzorg kunnen ervoor kiezen dat Wzd-klachten door de KCOZ worden behandeld. De KCOZ behandelt alleen Wzd-klachten die betrekking hebben op zorgorganisaties die de KCOZ met deze taak hebben belast. Zij kunnen echter ook voor een andere klachtencommissie kiezen. Welke keuze een zorgorganisatie heeft gemaakt, blijkt uit de klachtenregeling van de zorgorganisatie.

Klachten kunnen niet rechtstreeks bij de KCOZ worden ingediend. Iedereen die overweegt om een Wzd-klacht in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Deze is onafhankelijk van de zorgaanbieder en heeft onder meer de taak om cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure. Meer over de cliëntvertrouwenspersoon kunt u hier lezen. Cliëntenvertrouwenspersonen Wzd zijn werkzaam bij ZorgstemAdviespunt Zorgbelanghet LSR en Quasir.

Met klachten kan ook contact opgenomen worden met de klachtenfunctionaris die werkzaam is bij de zorgorganisatie waarop de klacht betrekking heeft. De klachtenfunctionaris adviseert over de aanpak van klachten en kan helpen bij het zoeken van een informele oplossing van de klacht. Hij staat de klager echter niet bij tijdens een procedure bij de KCOZ.

Een zorgorganisatie die een Wzd-klacht wil doorsturen naar de KCOZ, neemt contact op met de KCOZ.

Meer informatie over de commissie en over de klachtbehandeling is te vinden op de website van de KCOZ : www.kcoz.nl.

Lees meer

KansPlus organiseert op 23 maart in Heerhugowaard een bijeenkomst over probleemgedrag bij mensen met een verstandelijke beperking

UPDATE:
In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus is deze bijeenkomst geannuleerd. Op een later tijdstip volgt meer informatie.

Het Zorginstituut Nederland onderzoekt hoe zorg wordt gegeven aan mensen met een verstandelijke beperking op het moment dat er sprake is van probleemgedrag. In samenwerking met KansPlus worden een aantal bijeenkomsten in het land georganiseerd om naasten de gelegenheid te geven hun ervaringen met de verleende zorg te delen.

De bijeenkomst in Noord Holland Noord is op:

Maandag 23 maart 2020 van 13.30 tot 16.00 uur

Locatie: Het Zakenstation. Stationsplein 99 1703 WE Heerhugowaard

Programma:                

  • 13.00 – 13.30: Inloop
  • 13.30 – 14.45: Wij beginnen de bijeenkomst met een verhaal van het Zorginstituut over het doel van het project en over de plek die uw ervaringen daarin hebben;
  • 13.45 – 14.45: We gaan in kleinere groepen uiteen zodat u alle ruimte heeft om uw ervaringen, oplossingen en tips te delen
  • 14.45 – 15.00: Pauze
  • 15.00 – 15.50: Uiteen in kleine groepen
  • 15.50 – 16.00: Gezamenlijke afsluiting

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor verwanten, familie of anderen die ervaring hebben met mensen met een verstandelijke beperking die probleemgedrag vertonen of vertoond hebben, zoals agressie of zelfverwonding. Het gaat daarbij om mensen met een verstandelijke beperking die een indicatie hebben voor een zorgprofiel wat VG 6 of VG 7 genoemd wordt.

Omdat gedrag vaak een signaal kan zijn van een onderliggend probleem dat moeilijk te duiden is, wordt dit ook wel ‘moeilijk begrepen’ of ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’ genoemd.

Bent u nauw betrokken bij iemand met een verstandelijke beperking die probleemgedrag heeft laten zien? Hoe is toen gezocht naar oorzaken van dit gedrag? Hoe werd u hierin betrokken? Wat heeft u geholpen in deze situatie? Wat had u liever anders gezien? Is uw bijdrage hierin meegenomen en hoe is dat gedaan? Wilt u dit delen met anderen? Kom dan naar de bijeenkomst op 23 maart.

Door uw deelname levert u een bijdrage aan het wetenschappelijk onderzoek van het Zorginstituut, ontmoet u andere naasten, deelt u elkaars ervaringen en krijgt u tips van elkaar. De resultaten van het onderzoek worden aan u teruggekoppeld.

Meer informatie over het project vindt u via deze link. U kunt ook bellen naar 0652396721 voor meer informatie.

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar zzghz@zinl.nl

Lees meer

Coronavirus vraagt om alertheid

Het Coronavirus leidt tot veel vragen. Allerlei organisaties werken samen om besmettingen te voorkomen en om de gevolgen van het virus te beperken. Belangrijk is dat gehandicaptenorganisaties de adviezen of aanwijzingen van het RIVM en van de GGD overnemen. In het geval van een besmetting is de GGD het eerste aanspreekpunt voor zorgorganisaties.

Op de website van de Vereniging GehandicaptenZorg Nederland (VGN) vindt u hier informatie betreffende de gehandicaptenzorg. Deze informatie wordt bijgewerkt als de situatie daarom vraagt.

Het RIVM heeft de meest actuele informatie op hun website staan. Daar staan ook veel gestelde vragen en informatie filmpjes over het Coronavirus.

Bron: www.vgn.nl

 

 

Lees meer

KansPlus organiseert op 3 maart in Nijmegen een bijeenkomst over probleemgedrag bij mensen met een verstandelijke beperking

Het Zorginstituut Nederland onderzoekt hoe zorg wordt gegeven aan mensen met een verstandelijke beperking op het moment dat er sprake is van probleemgedrag. In samenwerking met KansPlus worden een aantal bijeenkomsten in het land georganiseerd om naasten de gelegenheid te geven hun ervaringen met de verleende zorg te delen.

Een van de bijeenkomsten is op dinsdag 3 maart in Nijmegen van 18.30 tot 21.00 uur.

Waar: Hotel van der Valk Lent, Hertog Eduardplein 4, 6663 AN Nijmegen-Lent. (Gratis parkeren en naast station Lent)

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor verwanten, familie of anderen die ervaring hebben met mensen met een verstandelijke beperking die probleemgedrag vertonen of vertoond hebben.

Probleemgedrag wordt ook wel ‘moeilijk begrepen’ of ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’ genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: agressie of gewelddadig gedrag, zelfverwonding, terugtrekken, heftig emotioneel gedrag of dwangmatig gedrag.
Er kunnen verschillende aanleidingen of oorzaken zijn van dat gedrag. Oorzaken kunnen o.a. liggen in sociale vaardigheden, gebeurtenissen in de omgeving, medicijngebruik, psychiatrische problematiek, handelen van begeleiders, erkenning en bezigheden/dagbesteding.

We denken dat signalering en diagnostiek voor mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag beter kan. Daarvoor hebben we uw ervaringskennis nodig.

De kernvraag bij de bijeenkomst is: wat waren uw ervaringen bij het zoeken naar oorzaken van het probleemgedrag van uw naaste?

  • Wat was voor u een belangrijk moment in die zoektocht?
  • Wat gebeurde er? Waren er anderen bij betrokken?
  • Wat heeft u gedaan? Wat deden anderen in die situatie?
  • Wat ging er goed? Wat ging er niet goed?
  • Wat zou beter/ anders kunnen? Wat hebt u gemist? Wat zijn uw tips?

Programma:

  • 18.00 – 18.30: Inloop + broodje
  • 18.30 – 18.45: Wij beginnen de bijeenkomst met een verhaal van het Zorginstituut over het doel van het project en over de plek die uw ervaringen daarin hebben;
  • 18.45 – 19.45: We gaan in kleinere groepen uiteen zodat u alle ruimte heeft om uw ervaringen, oplossingen en tips te delen
  • 19.45 – 20.00: Pauze
  • 20.00 – 20.50: Uiteen in kleine groepen
  • 20.50 – 21.00: Gezamenlijke afsluiting

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar zzghz@zinl.nl.

Meer informatie over het project vindt u via deze link. U kunt ook bellen naar 0652396721 voor meer informatie.

Lees meer

Donorregister: registreren en doneren bij wilsonbekwaamheid

De nieuwe donorwet stelt verwanten en vertegenwoordigers voor nieuwe vragen. Wanneer is een persoon wilsonbekwaam? Welke keuzes zijn er en welke gevolgen hebben ze?

Speciaal voor verwanten en vertegenwoordigers van verstandelijk beperkte mensen maakte het ministerie van VWS een overzichtelijke infographic over dit ingewikkelde onderwerp. In een oogopslag wordt het zo duidelijk!  Belangenorganisatie Sien heeft hieraan een inhoudelijke bijdrage geleverd.

Download hier de infographic.

Op 1 juli 2020 gaat de nieuwe donorwet in. Iedereen in Nederland vanaf 18 jaar komt dan in het nieuwe Donorregister. Voor meerderjarigen die voor wat betreft de donorregistratie wilsonbekwaam zijn, zal een wettelijke vertegenwoordiger een keuze moeten vastleggen in het register. Het is goed om te weten dat, ook als er een ja in het register staat, een arts altijd eerst contact zoekt met familie of wettelijke vertegenwoordigers.

Lees meer

Nieuw: handreiking inspraak

Hoe regel je inspraak van cliënten in een zorgorganisatie? Daarvoor is nu een handreiking beschikbaar die overzicht geeft van wat inspraak is en die inspireert om daarmee aan de slag te gaan. Met inspraak kunnen cliënten in zorgorganisaties invloed houden op hun dagelijks leven en keuzes maken die aansluiten bij de eigen wensen en behoeften. De nieuwe handreiking helpt zorgorganisaties, cliëntenraden, cliënten en naasten om dat gezamenlijk vorm te geven.

Waarom?

Op 1 juli 2020 treedt de nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) 2018 in werking. Inspraak is een nieuw onderdeel van deze wet. Maar de wet schrijft bewust niet voor hoe je dat doet. Zo kunnen zorgorganisaties op hun eigen manier inspraak regelen die het beste past bij de organisatie en de doelgroep. Het regelen van inspraak is verplicht voor zorgorganisaties met cliënten die langdurig verblijven. Zorgorganisaties met een kort verblijf of zonder verblijf kunnen natuurlijk ook, naast hun cliëntenraad, inspraak regelen voor cliënten, maar dit is niet verplicht.

Opbouw van de handreiking

De handreiking staat eerst stil bij wat inspraak nu eigenlijk is en waarom die voor zorgorganisaties belangrijk is. Dan volgen tips om met inspraak te beginnen, met veel voorbeelden van hoe je daaraan invulling kunt geven. Je kunt direct beginnen, creatieve werkvormen gebruiken en de inspraak uitbreiden. De handreiking sluit af met vragen en antwoorden, een eenvoudige samenvatting en handige links naar meer informatie.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft Vilans opdracht gegeven deze handreiking te ontwikkelen. Vilans deed dat samen met ActiZ, LOC, GGZ NL, KansPlus, LSR, MIND, Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ), VGN en Zorgthuisnl. De handreiking en samenvatting zijn begin december 2019 gepresenteerd tijdens twee congressen voor cliëntenraden; ideeën, suggesties en opmerkingen van bezoekers zijn in de definitieve versie verwerkt.

De handreiking en eenvoudige samenvatting zijn hier in te zien:

handreiking-inspraak-wmcz
handreiking-inspraak-wmcz-samenvattinghandreiking-inspraak-wmcz-samenvatting

U kunt de brochures ook inzien op www.meepraten.net.

Lees meer