Actueel - Pagina 26 van 26

Geef een verwenbox cadeau aan een mantelzorger

Update:

Helaas zijn de verwenboxen al vergeven. HandicapNL is bezig om te kijken of ze meer boxen beschikbaar kunnen stellen.
Reacties graag naar HandicapNL. Kijk op https://handicap.nl/gebaar-van-waardering/wachtlijst/

HandicapNL is opnieuw een actie gestart voor honderden mantelzorgers. Mantelzorgers zijn van essentieel belang in het leven van iemand met een handicap. Soms zijn ze de steun en toeverlaat, soms maken ze het leven nét even wat makkelijker, lichter, vrolijker. In elk geval dragen deze mensen, die zich met toewijding en liefde inzetten, bij aan het welzijn en de kwaliteit van leven van iemand met een beperking. HandicapNL wil deze mensen graag in het zonnetje zetten en hen een steuntje in de rug geven. HandicapNL wil in december mensen verrassen met een goed gevulde verwenbox.

Gebaar van waardering

Op 3 december verrassen zij 500 mensen met het Gebaar van waardering. Dit gebaar bestaat uit een vrolijke verwenbox vol lieve en lekkere verrassingen, waarvan een deel door mensen met een beperking is gemaakt. Naast deze mensen in het zonnetje zetten willen ze de mensen die om de mantelzorgers heen staan, bewust maken dat zorgen voor iemand met een beperking zwaar kan zijn en niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Hoe werkt het?

Je kunt een mantelzorger van iemand met een beperking verrassen met een verwenbox door hem of haar aan te melden voor het Gebaar van waardering. Naast ouder of verzorger kan deze mantelzorger natuurlijk ook partner, broer, zus, grootouder of buurvrouw zijn van iemand met een beperking.

Aanmelden kan van 31 oktober tot en met 22 november via https://handicap.nl/gebaar-van-waardering/.

Lees meer

Weet u wat er in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst staat?

De afgelopen jaren zijn er bij het Kennis- en adviescentrum van KansPlus/VraagRaak veel vragen binnengekomen over zorg- en dienstverleningsovereenkomsten in de langdurige zorg. Met name over overeenkomsten die zorgaanbieders afsluiten ten behoeve van zorg in natura (in instelling of thuis).  De vragen gaan over de inhoud van de overeenkomst en over de gevolgde procedures. Door middel van een vragenlijst willen we weten of ook u vragen heeft over de zorg-en dienstverleningsovereenkomst.

Wat is een zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

In een zorg- en dienstverleningsovereenkomst worden verschillende zaken vastgelegd:

  • begin en einde van de zorg- en dienstverlening
  • de gang van zaken rondom het zorgplan
  • het zorgarrangement dat op basis van de indicatie uitgevoerd gaat worden
  • aanvullende zorg
  • diensten speciaal voor de persoon die u vertegenwoordigt en de kosten daarvan.

De zorgkantoren eisen meestal dat er sprake is van een schriftelijke overeenkomst tussen enerzijds de persoon met de beperking/wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde en anderzijds de zorgaanbieder. Uiteraard is het tekenen van een dergelijke overeenkomst een belangrijke zaak, want beide partijen (u en de zorgaanbieder) dienen zich aan de afspraken te houden en kunnen daar op aangesproken worden.

Vaak wordt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst ook kortweg zorgovereenkomst of dienstverleningsovereenkomst genoemd . Ook wordt wel gesproken over contract in plaats van overeenkomst. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de brancheorganisatie waar uw instelling waarschijnlijk bij aangesloten is, gebruikt de officiële term “overeenkomst van zorg- en dienstverlening (Wlz)”. Een link naar het model dat de VGN beschikbaar stelt aan de aangesloten zorgaanbieders vindt u als achtergrondinformatie onderaan dit bericht.

Bij de zorgovereenkomst horen de Algemene Voorwaarden. Deze voorwaarden worden ook wel de kleine lettertjes genoemd. Deze maken uitdrukkelijk deel uit van de zorgovereenkomst, tenzij anders wordt overeen gekomen. In deze voorwaarden worden belangrijke zaken geregeld. Bijvoorbeeld over privacy, het opzeggen van de overeenkomst, aansprakelijkheid. Ook deze vindt u als link onderaan dit bericht.

Waarom een vragenlijst?

KansPlus/VraagRaak wil graag weten of er meer mensen zijn die te maken hebben met problemen die gaan over de zorg- en dienstverleningsovereenkomst. Op basis daarvan kunnen wij onze achterban beter van dienst zijn. Daarnaast kunnen we met de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de koepelorganisatie Ieder(in) in overleg gaan als daar aanleiding voor is. Om de door de VGN gemaakte modelovereenkomst voor de langdurige zorg waar nodig aan te passen.
De meeste zorgaanbieders hanteren die modelovereenkomst geheel of gedeeltelijk. Over het model is echter geen overeenstemming met Ieder(in), KansPlus/VraagRaak en onze landelijke collega-organisatie Sien.

U kunt de vragenlijst invullen via deze link. Voor het invullen van de vragenlijst is het niet nodig om de bijlagen gelezen te hebben.

Ook als uw relatie geen gebruik maakt van zorg op basis van de Wet langdurige zorg kunt u de vragenlijst invullen. U kunt aangeven om welke zorg het gaat. Zorg vanuit de jeugdwet, Wmo of zorgverzekeringswet.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Uw antwoorden zijn vertrouwelijk. In de uitwerking zullen we geen namen van inzenders of instellingen noemen.

190703 VGN Wlz – Modelovereenkomst zorg- dienstverlening juli 2019

190703 VGN Wlz -Model algemene voorwaarden zorg- en dienstverlening juli 2019

 

Lees meer

Nieuwe brochures over de Wet zorg en dwang

Op 1 januari 2020 vervangt de Wet zorg en dwang (Wzd) de Wet BOPZ. De Wzd gaat over onvrijwillige zorg.

Er zijn onlangs diverse nieuwe brochures verschenen over de Wet zorg en dwang.

KansPlus is betrokken geweest bij de ontwikkeling van onder andere de volgende brochures:

Op de website www.dwangindezorg.nl  wordt allerlei informatie over de wet verzameld. Daar kunt u ook de bovengenoemde brochures lezen en gratis downloaden. Er wordt informatie verzameld voor cliënten en vertegenwoordigers en voor instellingen en professionals.

 

Lees meer

Congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 6 december 2019 – schrijf je nu in!

Nieuwe Kansen voor cliëntenraden en zorgaanbieders in 2020

Het is alweer de vierde keer dat we dit congres organiseren voor cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. Het belooft weer een inspirerende dag te worden! Dit keer staat namelijk de nieuwe wet voor cliëntenraden centraal. Dat is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018).

Programma
Het programma van de dag biedt voor elk wat wils. Zo zijn er toegankelijke workshops over verschillende onderwerpen. Daarnaast zijn er ook beleidssessies voor deelnemers die diep op de wetteksten in willen gaan.
Voor de uitnodiging en het hele programma: klik hier
Daarin lees je ook uit welke workshops en beleidssessies je kunt kiezen.

Kosten
De toegang is gratis.
Het congres wordt betaald door het ministerie van VWS.

Voor wie?
Het congres is voor centrale cliëntenraden, cluster/regioraden, lokale raden, familieverenigingen, cliënten, verwanten, ondersteuners, functionarissen medezeggenschap, ambtelijk secretarissen enzovoort. Dit jaar worden ook beleidsmedewerkers en kwaliteitsmedewerkers gehandicaptenzorg speciaal uitgenodigd.

Meer informatie en inschrijven
Schrijf je nu in via deze link: klik hier
Daar vind je ook meer praktische informatie over het congres.

Uitnodiging congres cliëntenraden gehandicaptenzorg 2019

Lees meer

Een toekomstbestendig ouderinitiatief: hoe doe je dat?

Ouders van een kind met een (verstandelijke, psychische of meervoudige) beperking kunnen zelf een woonvorm opzetten waarin hun kinderen met zorg en ondersteuning kunnen wonen, als alternatief voor een plek in een zorginstelling. De zorg en ondersteuning kopen zij collectief in, met een pgb. Dat noemen we een Ouderinitiatief. Bij PGB-gefinancierde ouderinitiatieven staat de eigen regie centraal. De ouders willen zelf de kwaliteit van de zorg en begeleiding kunnen beoordelen en bewaken.

Maar hoe doe je dat? Wat is er eigenlijk nodig om een ouderinitiatief te starten? En hoe zorg je dat het blijft bestaan? Ook als de ouders er niet meer zijn? Welke problemen kom je tegen, hoe kom je aan bewoners, hoe vind ik een ouderinitiatief? Wie kan je helpen als je een ouderinitiatief wilt opzetten?

Dat zijn vragen die aan de orde komen op het symposium Kwaliteit in Eigen Regie op 16 november 2019, van 10.00 tot 17.00 uur in Tiel.

Het symposium wordt voor en door ouderinitiatieven georganiseerd door WoondroomZorg.
WoondroomZorg bestaat dit jaar 12,5 jaar en wil dat vieren met en voor ouderinitiatieven. Samen met Naar Keuze, KansPlus, Per Saldo, RPSW, de Grasboom, Chapeau Woonkringen , Mijn Eigen Thuis  en een groot aantal ouderinitiatieven is het programma uitgewerkt. Inbreng komt van ouderinitiatieven, de genoemde organisaties, VWS, Clientondersteuning Plus, MEE-Wonen en vele anderen. Deelname is mede dankzij financiële ondersteuning van VWS gratis. Inschrijving via de website Kwaliteit in Eigen Regie.

Lees meer

De cliëntvertrouwenspersoon is er voor jou. Maar wat doet een CVP?

Er is een brochure gemaakt voor cliënten met een verstandelijke beperking en hun vertegenwoordigers die  gaat over de functie van de cliëntvertrouwenspersoon (CVP). Bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg kun je terecht bij een cliëntvertrouwenspersoon.

Onvrijwillige zorg is zorg die je krijgt waar je het niet mee eens bent. Het gaat over dingen die je niet wilt, maar wel moet. Bijvoorbeeld medicijnen moeten innemen of een dieet moeten volgen.Dit mag alleen als er geen andere oplossing is. Het gaat ook over dingen die je wel wilt, maar niet mag. Bijvoorbeeld naar buiten gaan of bezoek ontvangen.
De Wet zorg en dwang regelt wat wel en niet mag bij onvrijwillige zorg. Deze wet gaat op 1 januari 2020 in.

Als je het niet eens bent met de zorg die je krijgt, kun je naar een cliëntvertrouwenspersoon, een CVP. Deze persoon ondersteunt cliënten en vertegenwoordigers bij het vinden van een oplossing.

Meer informatie over de cliëntvertrouwenspersoon en hoe je deze kunt vinden, kun je lezen in de brochure ‘De cliëntvertrouwenspersoon is er voor jou’ via deze link.
Meer informatie over de Wet zorg en dwang kun je lezen op www.dwangindezorg.nl

De brochure is gepubliceerd door de Stichting Raad op Maat, in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. KansPlus heeft hierbij een adviserende rol gehad.

Brochure CVP voor VG

Lees meer

Model samenwerkingsovereenkomst tussen zorgaanbieder, cliëntenraad en verband van naastbetrokkenen in de gehandicaptenzorg

Waarom een samenwerkingsovereenkomst

De modelovereenkomst is bedoeld om de intentie tot samenwerken tussen de zorgaanbieder, de cliëntenraad en een verband van betrokkenen zoals een familieberaad/-vereniging vast te leggen in een aantal heldere afspraken. Met deze afspraken wordt familiebeleid vastgelegd en wordt niet alleen de positie van familieberaden/-verenigingen maar ook die van cliëntenraden verstevigd. Het doel hiervan is om de zorg rond cliënten van een zorginstelling te optimaliseren.

Iedere zorgaanbieder met tien of meer cliënten is vanuit de Wmcz (Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen) verplicht een cliëntenraad in te stellen. Een cliëntenraad heeft bepaalde wettelijke bevoegdheden die een verband van naastbetrokkenen niet heeft. Zowel vanuit de overheid als vanuit de gezamenlijke brancheorganisaties wordt gewezen op het belang van een adequate dialoog tussen zorgaanbieders en hun cliëntenraden mét familieverbanden. Een resultaat hiervan is de eerder dit jaar gepresenteerde werkmethode “Bouwstenen voor familiebeleid” die op basis van een pilot is opgesteld door belangenbehartigersorganisatie KansPlus/VraagRaak en een zorgaanbieder ( ’s-Heerenloo).

De model samenwerkingsovereenkomst is een uitbreiding van het eerder in 2016 en 2017 door KansPlus/VraagRaak uitgebrachte Manifest familiebeleid en familieverenigingen in de VG-sector en de Handreiking vervolg Manifest.

 Samenwerking is maatwerk

De modelovereenkomst is bedoeld als handreiking voor de opstellers van een samenwerkingsovereenkomst tussen een zorgaanbieder, een cliëntenraad en een verband van naastbetrokkenen. Het is belangrijk de overeenkomst zo samen te stellen dat de drie partijen duidelijk en zorgvuldig hun visie op een adequate zorg- en dienstverlening aan cliënten hebben geformuleerd.
Er kunnen afspraken worden vastgelegd over:

  • de positie van het verband van naastbetrokkenen wat betreft beleid van de zorginstelling en verantwoording
  • gevraagd en ongevraagd adviseren
  • hoe regelmatig overleg te regelen
  • het beschikbaar stellen van informatie en expertise van het verband van naastbetrokkenen aan cliëntenraad en zorgaanbieder.

KansPlus/VraagRaak kan en wil u adviseren bij het opstellen van een voor u passende samenwerkingsovereenkomst.

Nadere informatie kunt u verkrijgen via het Kennis- en adviescentrum van KansPlus/VraagRaak via advies@kansplus.nl of via 030-2363750 (ma. t/m do. 10.00 uur-13.00 uur)

U kunt de modelovereenkomst en de toelichting hieronder lezen en downloaden:
Tripartite modelsamenwerkingsovereenkomst
Toelichting modelsamenwerkingsovereenkomst

Lees meer