De afgelopen jaren zijn er bij het Kennis- en adviescentrum van KansPlus/VraagRaak veel vragen binnengekomen over zorg- en dienstverleningsovereenkomsten in de langdurige zorg. Met name over overeenkomsten die zorgaanbieders afsluiten ten behoeve van zorg in natura (in instelling of thuis). De vragen gaan over de inhoud van de overeenkomst en over de gevolgde procedures. Door middel van een vragenlijst willen we weten of ook u vragen heeft over de zorg-en dienstverleningsovereenkomst.
Wat is een zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
In een zorg- en dienstverleningsovereenkomst worden verschillende zaken vastgelegd:
- begin en einde van de zorg- en dienstverlening
- de gang van zaken rondom het zorgplan
- het zorgarrangement dat op basis van de indicatie uitgevoerd gaat worden
- aanvullende zorg
- diensten speciaal voor de persoon die u vertegenwoordigt en de kosten daarvan.
De zorgkantoren eisen meestal dat er sprake is van een schriftelijke overeenkomst tussen enerzijds de persoon met de beperking/wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde en anderzijds de zorgaanbieder. Uiteraard is het tekenen van een dergelijke overeenkomst een belangrijke zaak, want beide partijen (u en de zorgaanbieder) dienen zich aan de afspraken te houden en kunnen daar op aangesproken worden.
Vaak wordt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst ook kortweg zorgovereenkomst of dienstverleningsovereenkomst genoemd . Ook wordt wel gesproken over contract in plaats van overeenkomst. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de brancheorganisatie waar uw instelling waarschijnlijk bij aangesloten is, gebruikt de officiële term “overeenkomst van zorg- en dienstverlening (Wlz)”. Een link naar het model dat de VGN beschikbaar stelt aan de aangesloten zorgaanbieders vindt u als achtergrondinformatie onderaan dit bericht.
Bij de zorgovereenkomst horen de Algemene Voorwaarden. Deze voorwaarden worden ook wel de kleine lettertjes genoemd. Deze maken uitdrukkelijk deel uit van de zorgovereenkomst, tenzij anders wordt overeen gekomen. In deze voorwaarden worden belangrijke zaken geregeld. Bijvoorbeeld over privacy, het opzeggen van de overeenkomst, aansprakelijkheid. Ook deze vindt u als link onderaan dit bericht.
Waarom een vragenlijst?
KansPlus/VraagRaak wil graag weten of er meer mensen zijn die te maken hebben met problemen die gaan over de zorg- en dienstverleningsovereenkomst. Op basis daarvan kunnen wij onze achterban beter van dienst zijn. Daarnaast kunnen we met de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de koepelorganisatie Ieder(in) in overleg gaan als daar aanleiding voor is. Om de door de VGN gemaakte modelovereenkomst voor de langdurige zorg waar nodig aan te passen.
De meeste zorgaanbieders hanteren die modelovereenkomst geheel of gedeeltelijk. Over het model is echter geen overeenstemming met Ieder(in), KansPlus/VraagRaak en onze landelijke collega-organisatie Sien.
U kunt de vragenlijst invullen via deze link. Voor het invullen van de vragenlijst is het niet nodig om de bijlagen gelezen te hebben.
Ook als uw relatie geen gebruik maakt van zorg op basis van de Wet langdurige zorg kunt u de vragenlijst invullen. U kunt aangeven om welke zorg het gaat. Zorg vanuit de jeugdwet, Wmo of zorgverzekeringswet.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Uw antwoorden zijn vertrouwelijk. In de uitwerking zullen we geen namen van inzenders of instellingen noemen.
190703 VGN Wlz – Modelovereenkomst zorg- dienstverlening juli 2019
190703 VGN Wlz -Model algemene voorwaarden zorg- en dienstverlening juli 2019