Deze bijeenkomst is geannuleerd. Op een later moment volgt nieuwe informatie.
De Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KOCZ) is ingesteld door de brancheorganisaties ActiZ en VGN, samen met cliënten- organisaties Ieder(in), KansPlus, LOC Waardevolle Zorg en het LSR.
De KCOZ is er voor klachten over de Wet zorg en dwang en heeft sinds februari 2020 ook een eigen website: www.kcoz.nl.
De KCOZ beoordeelt klachten over onderwerpen die in de Wet zorg en dwang worden genoemd. Zorgorganisaties uit de ouderenzorg, thuiszorg en gehandicaptenzorg kunnen ervoor kiezen dat Wzd-klachten door de KCOZ worden behandeld. De KCOZ behandelt alleen Wzd-klachten die betrekking hebben op zorgorganisaties die de KCOZ met deze taak hebben belast. Zij kunnen echter ook voor een andere klachtencommissie kiezen. Welke keuze een zorgorganisatie heeft gemaakt, blijkt uit de klachtenregeling van de zorgorganisatie.
Klachten kunnen niet rechtstreeks bij de KCOZ worden ingediend. Iedereen die overweegt om een Wzd-klacht in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Deze is onafhankelijk van de zorgaanbieder en heeft onder meer de taak om cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure. Meer over de cliëntvertrouwenspersoon kunt u hier lezen. Cliëntenvertrouwenspersonen Wzd zijn werkzaam bij Zorgstem, Adviespunt Zorgbelang, het LSR en Quasir.
Met klachten kan ook contact opgenomen worden met de klachtenfunctionaris die werkzaam is bij de zorgorganisatie waarop de klacht betrekking heeft. De klachtenfunctionaris adviseert over de aanpak van klachten en kan helpen bij het zoeken van een informele oplossing van de klacht. Hij staat de klager echter niet bij tijdens een procedure bij de KCOZ.
Een zorgorganisatie die een Wzd-klacht wil doorsturen naar de KCOZ, neemt contact op met de KCOZ.
Meer informatie over de commissie en over de klachtbehandeling is te vinden op de website van de KCOZ : www.kcoz.nl.