Nieuwsbericht evaluatie WKKGZ
Afgelopen periode kon je via een internetconsultatie reageren op de evaluatiewet Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil met die wet de Wkkgz verbeteren. KansPlus heeft samen met LSR een reactie gegeven op de wet. Met hun reactie op de wet willen we de positie van cliënten verder versterken.
In het wetsvoorstel Wkkgz staan goede voorstellen om regels te verbeteren. Regels worden duidelijker en gelijkwaardiger, met name ook voor de cliënt. Ook de opvang van klachten wordt laagdrempeliger voor cliënten. Een positieve ontwikkeling dus.
KansPlus en het LSR geven adviezen bij het aanpassen van de Wkkgz. Adviezen waarmee VWS de positie van cliënten nog beter vastlegt en uitlegt in de wet:
1️⃣ Zorg voor goede ondersteuning voor de cliënt bij onvrede en klachten
2️⃣ Benut de Wmcz 2018 en voorkom onvrede
3️⃣ Stuur aan op het evalueren van de klachtenregeling met de cliëntenraad
4️⃣ Bied de cliënt het recht op een afschrift bij calamiteitenonderzoek
5️⃣ Zorg dat geschillencommissies uniform werken en zet in op transparantie en leren
6️⃣ Verduidelijk de uitzonderingsbepaling voor de reikwijdte van de Wkkgz
Uitgebreider lezen over deze adviezen van KansPlus en het LSR? Dit kun je vinden op de site van het LSR via deze link:
Hier vind je ook de volledige brief met reactie.